Online marketing

10 voordelen van samenwerken met een online marketing bureau

Als ondernemer is er altijd meer werk dan tijd om het te doen. Het is dan ook logisch dat veel MKB ondernemers bepaalde bedrijfsprocessen uitbesteden. Als het gaat om het laten groeien van je bedrijf, zou het uitbesteden van jouw online marketing activiteiten zomaar eens de sleutel tot succes kunnen zijn.

Samenwerken met een online marketing bureau

Of je nu op zoek bent naar een partij om jouw interne team op een bepaald gebied te ondersteunen, of je volledige online marketing wilt uitbesteden – samenwerken met een bureau biedt oplossingen. Wij zijn misschien wat bevooroordeeld, maar er zitten veel voordelen verbonden aan het inschakelen van een online marketing bureau. Wij zetten er aantal voor je op een rij.

  1. Focus houden op het runnen van je bedrijf
  2. Gebruik maken van expertise en ervaring
  3. Gebruik maken van tools
  4. Je eigen marketing afdeling versterken / uitbreiden
  5. Schaalbaarheid; volledige flexibiliteit
  6. Kostenbesparing
  7. Consistentie
  8. Nieuw perspectief; een frisse blik
  9. Meetbare resultaten, monitoren en bijsturen
  10. Op de hoogte van de laatste trends

1 | Focus houden op het runnen van je bedrijf

Het uiteindelijke doel van iedere ondernemer is het laten groeien van zijn of haar bedrijf. Door jouw online marketing activiteiten uit te laten voeren door een team van externe specialisten, heb jij de ruimte om je te focussen op de verdere groei van je bedrijf. Dit wil uiteraard niet zeggen dat het online marketing bureau zijn eigen plan trekt; als klant van een bureau heb jij te allen tijde een besluitvormende rol.

Hierbij benadrukken we ook gelijk de impact die communicatie tussen jou (klant) en ons (bureau) kan hebben. Het opzetten van effectieve social media campagne, e-mailings of Google advertenties kan alleen succesvol verlopen wanneer de onder andere de tone of voice goed is afgestemd. Dus als je ervoor kiest om samen te werken met een online marketing bureau, moeten de doelstellingen en verwachtingen worden afgestemd én worden begrepen.

2 | Gebruik maken van expertise en ervaring

Eén van de grootste voordelen van het samenwerken met een online marketing bureau is de toegang tot een breed scala aan expertises en ervaring – zonder hiervoor iemand in dienst te hoeven nemen. Bij The Conversion Department betekent dit toegang tot een team van betrokken experts, met ieder een eigen specialisme. Denk hierbij aan copywriters, SEO- en SEA-experts en social media experts én designers die ieder beschikken over een flinke dosis kennis en ervaring. Dit garandeert betere resultaten dan wanneer je het zelf probeert te doen of uitbesteedt aan bijvoorbeeld een freelancer die vaak op één gebied gespecialiseerd is.

3 | Gebruik maken van tools

Veel online marketing activiteiten vereisen het gebruik van verschillende tools voor het optimaliseren en bewaken van resultaten. Denk aan bijvoorbeeld een social media management tool, vanuit waar alle social media berichten ingepland en gemonitord kunnen worden. Of een CRM systeem, waar automatische mails uit verzonden kunnen worden naar warme leads. Aan deze tools zitten relatief hoge kosten verbonden, zeker wanneer deze voor één bedrijf worden ingezet. Een bureau is vaak al aangesloten bij dit soort tools en kan deze daardoor tegen een gunstiger tarief aanbieden.

4 | Je eigen marketing afdeling versterken/uitbreiden

Het is niet praktisch om voor elke online marketing activiteit zelf een specialist aan te nemen, maar het is natuurlijk wel mogelijk dat je al een marketeer(s) in dienst hebt. Hoe goed deze persoon of dit team ook is, het is onrealistisch om te verwachten dat zij alle facetten van een online strategie kunnen uitvoeren. Een online marketing bureau kan in deze situatie een verlengde van de huidige marketingafdeling zijn. Het zijn dan ook geen concurrenten; de combinatie van kennis over jouw bedrijf van de marketingafdeling en de expertises van het online marketing bureau kan juist voordelig uitpakken. Daarnaast is het ook enorm leerzaam voor je personeel om te leren van de professionals op het gebied van online marketing.

5 | Schaalbaarheid

Een financieel voordeel van het inschakelen van een online marketing bureau, is de schaalbaarheid van de inzet. Afhankelijk van je huidige behoeften en doelstellingen, kun je de inzet van een online marketing bureau op- of afschalen. Bij The Conversion Department zie je dit terug in de manier waarop wij onze inzet aanbieden.

Abonnementen
Dankzij onze ervaring weten wij precies hoe we online marketing moeten inzetten. Door de vele mogelijkheden binnen ons vakgebied hebben wij 3 soorten abonnementen gecreëerd. Het is mogelijk om op- of af te schalen wanneer de situatie zich voordoet. Zo heb je altijd de zekerheid van een efficiënte budgetbesteding, betere resultaten en een betere samenwerking.

Strippenkaarten
Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een strippenkaart, waar uren volgens een vast tarief worden afgeschreven. Vanuit ons systeem ontvang je maandelijks een overzicht waarin exact te zien is wanneer er aan opdrachten is gewerkt, hoeveel uren en wat er exact binnen deze tijd is gedaan. Zo weet je direct waar je aan toe bent. Transparant en inzichtelijk.

6 | Kostenbesparend

Bij het overwegen van het inhuren van een online marketing bureau, worden de kosten vaak vergeleken met de kosten van het aannemen van een interne (online) marketeer. Op de lange termijn is het inschakelen van een bureau vaak de efficiëntere optie. Het ingehuurde bureau is een externe partij, waardoor er sprake is van minder secundaire kosten. Denk hierbij aan terugkerende kosten bij een potentiële werknemer zoals salarissen, pensioenkosten, reiskosten, verzekeringen, etc. Dit staat nog los van de besparing op kosten van de nodige tools, zoals eerder besproken.

7 | Consistentie

Naast het feit dat het op de lange termijn voordeliger is om een bureau in te schakelen, heeft dit ook impact op de consistentie van jouw online marketing activiteiten. Waar bepaalde werkzaamheden stil komen te liggen door (langdurig) verlof van interne werknemers, kunnen online marketing bureaus dit intern opvangen. Het laten stilvallen van online marketing activiteiten heeft grote gevolgen voor de algehele prestaties en resultaten, ook als het om enkele dagen gaat. Denk aan een plotse daling in betrokkenheid op social media of een lagere score in de organische zoekopdrachten.

8 | Nieuw perspectief; een frisse blik

Als ondernemer weet je heel goed waar je als bedrijf voor staat en wat de doelstellingen zijn. Misschien zelfs wel té goed, waardoor kansen over het hoofd gezien kunnen worden. De frisse blik die een online marketing bureau geeft, leidt tot verhelderende inzichten. Deze inzichten kunnen ervoor zorgen dat je je (online) marketingstrategie vanuit een nieuwe invalshoek benadert. Een extern marketingteam geeft je een nieuw perspectief dat het verschil kan maken tussen een goede en geweldige resultaten.

9 | Meetbare resultaten, monitoren en bijsturen

Geen enkele ondernemer wil een investering doen die geen resultaat oplevert. Het grootste voordeel aan online marketing is dat (bijna alles) meetbaar is. Je resultaten én je besteedde budget zijn tot op de eenheid nauwkeurig inzichtelijk. Door middel van het monitoren van een aantal KPI’s (key performance indicators), geven wij inzicht in de prestaties van campagnes in relatie tot de doelstellingen. Wij betrekken onze klanten nauw bij het gehele proces. Zo versturen wij bijvoorbeeld maandelijks een rapportage in de vorm van een overzichtelijk dashboard, met daarin de belangrijkste bevindingen en mogelijke bijsturingen. Deze rapporten geven waardevolle inzichten die je anders niet zou hebben geweten.

10redenen-dashboard

10 | Op de hoogte van de laatste trends

De ontwikkelingen op het gebied van online marketing veranderen razendsnel. Op de hoogte blijven van de trends, nieuwe tools en updates van zoekmachines en algoritmes is al bijna een baan op zich. Tenzij je je baan in het werkveld hebt, zul je er waarschijnlijk niet bovenop zitten. Dit kost simpelweg te veel tijd – die je niet hebt – én hier ligt je interesse waarschijnlijk niet (volledig). Wij zijn daarentegen genoodzaakt om op de hoogte te zijn van alle ontwikkelingen, aangezien dit van invloed is op hoe wij ons werk uitvoeren. Daarnaast vinden wij het vanuit onze interesse voor online marketing gewoonweg leuk om op de hoogte te blijven en de ontwikkelingen te volgen. Werken met een (goed) online marketing bureau betekent dus dat je iemand hebt die je informeert over het laatste trends en kansen ziet om dit in te zetten in jouw unieke online strategie.

Naast de boekhouding en IT-diensten, is online marketing het meest uitbestede proces in het MKB. Als we kijken naar het bovenstaande rijtje aan voordelen, snappen wij dit wel. Benieuwd of het uitbesteden van jouw online marketing activiteiten ook kan bijdragen aan de groei van je bedrijf?

Delen
Inhoudsopgave