Online marketing

Aantrekkingskrachtig personeel werven [fasemodel]

De arbeidsmarkt staat onder spanning. Dat is wel duidelijk als je naar de cijfers kijkt en de vele vacatures voorbij ziet komen. In alle sectoren is er een personeelstekort. Dat creëert voor werknemers een ideale situatie; zij hebben het voor het zeggen. Daarbij kijken ze bij hun overweging om voor een bedrijf te kiezen naar meer zaken dan de werkzaamheden en het salaris wat daar tegenover staat. De secundaire arbeidsvoorwaarden worden belangrijker geacht en de organisatie wordt uitvoerig onder de loep genomen, nog voordat er ook maar een vacature wordt gelezen.

Een andere ontwikkeling is dat kandidaten zich steeds meer als consument gedragen. Voordat ze reageren op een vacature, willen zij meer weten over de organisatie. En dan met name over de cultuur, de werksfeer en het imago. Zo bepalen zij of de organisatie bij hen past en of het de moeite waard is om de volgende stap te nemen (solliciteren).

Als kandidaten zich steeds meer gaan gedragen als consumenten, moet je ze ook meer behandelen als consumenten. En hoe bereik je consumenten? Door marketing in te zetten. Met recruitment marketing zit je op de awareness fase van de customer journey, een steeds belangrijker wordende fase bij het sollicitatieproces. In de blog lichten we dit verder uit.

Kortom, er is meer nodig om de ideale kandidaat voor jouw vacature te strikken.

Wat is recruitment marketing?

Recruitment marketing omvat alle inspanningen die jij als werkgever inzet om kandidaten te overtuigen van jouw meerwaarde als werkgever. Je richt je in de communicatie op de waarde die jouw organisatie heeft voor een werknemer om voor jou te werken.

“Recruitment marketing is een vorm van strategische marketing om de juiste personen voor bepaalde functies te werven. Er zijn diverse middelen (content, campagnes, advertising) die ingezet kunnen worden om dit doel te bereiken. Het betreft de fase die voorafgaat aan het daadwerkelijke sollicitatieproces.”

Daarnaast zit er een verschil tussen recruiters en recruitment marketing. In de praktijk wil hier nog wel eens verwarring over ontstaan. Om dit te voorkomen wordt het verschil kort toegelicht. Recruitment marketeers zijn niet rechtstreeks verantwoordelijk voor het invullen van vacatures. Door middel van een gedegen strategie en het kiezen van de juiste communicatiekanalen dienen zij zoveel mogelijk leads binnen te halen op de beschikbare vacature. Recruitment marketeers stellen als het ware een poel samen van geïnteresseerde kandidaten, waar recruiters uit kunnen kiezen om de vacature in te vullen.

Het doel van recruitment marketing is dus het genereren van leads, waarna de verantwoordelijke binnen de organisatie een selectie kan maken van de kandidaten en het sollicitatieproces kan voortzetten. Recruitment marketing is in wezen hetzelfde als leadgeneratie, maar dan voor het werven van personeel. En daar komt onze kennis van leadgeneratie goed van pas. 

Krapte op de arbeidsmarkt vraagt om recruitment marketing

Sinds 2020 stijgt de werkgelegenheid in Nederland. Ondertussen is er een recordkrapte ontstaan op de arbeidsmarkt; met 133 vacatures per 100 werklozen (mei, 2022). Een gevolg hiervan is dat mensen niet actief op zoek zijn naar een nieuwe baan en vacaturesites als Indeed minder snel worden bezocht. Dit is een belangrijk gegeven voor recruitment marketing.

Als bedrijfs zijnde moet je kandidaten actief benaderen

Om mensen over te halen – en te laten switchen van baan en werkgever waar ze momenteel werkzaam zijn – moeten ze bewust worden gemaakt dat zij wellicht toe zijn aan een nieuwe uitdaging. Kanalen als Facebook, Instagram en LinkedIn zijn hier uitermate geschikt voor. Sterker nog, we zien steeds meer organisaties die ook kanalen als Youtube, Snapchat en zelfs TikTok inzetten om de jongere doelgroep te bereiken.

Daarnaast zien wij een belangrijke ontwikkeling waarbij de cultuur en het imago van een bedrijf steeds zwaarder meewegen in de keuze om voor een werkgever te kiezen. Uit onderzoek blijkt dat 95% van de sollicitanten het imago van een organisatie belangrijk vindt als zij op zoek zijn naar een nieuwe baan (2021). Verder wordt een prettige werksfeer even belangrijk geacht als het salaris en de secundaire arbeidsvoorwaarden. Laat zien dat jij als werkgever die prettige werksfeer als biedt!

Grafiek4

Onderdelen van recruitment marketing; employer branding en recruitment campagnes

We weten nu wat het doel is van recruitment marketing en waarom recruitment marketing noodzakelijk is met de huidige arbeidsmarkt. Maar hoe pak je het aan? Hoe zet je een recruitment marketing strategie op en welke kanalen gebruik je?

Recruitment marketing bestaat uit twee onderdelen:

  • Employer Branding
  • Online Recruitment campagnes

1 – Employer branding binnen recruitment marketing
Zoals eerder benoemd kun je recruitment marketing zien als leadgeneratie, maar dan voor het werven van personeel. Bij recruitment marketing zit je op de awareness fase van de customer journey; je wilt dat de kandidaten bewust worden van jouw organisatie als werkgever. Je bouwt aan het werkgeversimago en de zichtbaarheid van de organisatie. Dat doe je door onder andere het inzetten van employer branding.

Employer branding gaat over hoe je als werkgever wordt gezien en ervaren: je merk als werkgever. Een sterk employer brand maakt hét verschil in de strijd om aandacht op de arbeidsmarkt. Het helpt niet alleen bij het vinden en aantrekken van nieuwe medewerkers, maar is ook cruciaal voor het vasthouden van de medewerkers die al bij je werken en die je hard nodig hebt voor succes en groei in de toekomst. Als deze twee groepen op de arbeidsmarkt jou een fijnere werkgever vinden dan de rest, dan heb je een voorsprong op je concurrenten die goud waard is.

2 – Online recruitment campagnes met de cadidate journey
Employer branding is het fundament voor recruitment marketing. Als dit goed is neergezet, dan kun je verder naar het volgende onderdeel: recruitment campagnes. Dit bevat het samenstellen van de campagnes. Aan de hand van de candidate journey wordt een keuze gemaakt welke verschillende communicatiekanalen ingezet dienen te worden om de vacatures onder de aandacht te brengen bij de gekozen doelgroep.

Grafiek5

WOUTER BESTERS:
“Het plaatsen van een vacature op vacaturesites als Indeed is de eerste stap die organisaties vaak nemen. Het probleem is; er zijn weinig werkloze mensen meer, kandidaten gaan niet actief op zoek naar een nieuwe baan op Indeed. Het is nodig om deze kandidaten al veel eerder in de funnel aan te spreken. En juist dáár ligt onze kracht. Met gerichte campagnes de juiste doelgroep aanspreken die zich dan wellicht bewust worden van het feit dat zij wel toe zijn aan een nieuwe uitdaging.”

Mensen gaan in de huidige situatie minder snel op zoek naar een nieuwe baan; jij moet op zoek naar hen. 95% van de Nederlandse bevolking is actief op ten minste één social media kanaal, dat maakt het bereiken van jouw doelgroep via deze kanalen uitermate geschikt. Onderstaande laat zien wat mogelijke communicatiekanalen zijn binnen recruitment marketing en wat de effectiviteit is van de kanalen.

Onze visie op recruitment marketing

Wij hebben als online marketing bureau een visie gevormd over recruitment marketing. Een visie waarbij recruitment marketing onderdeel is van een overkoepelende strategie; namelijk wie je wilt zijn als werkgever, wat wil je uitstralen? Als je dit nog niet helemaal helder voor ogen hebt, kunnen wij hier uiteraard bij helpen dit inzichtelijk te maken. Vervolgens vertaal je dit in een langdurige recruitment marketing strategie.

  1. Bepaal wie en wat je wilt uitstralen als werkgever
  2. Maak recruitment marketing een vast, langdurig onderdeel van de strategie
  3. Zorg dat je zichtbaar bent via verschillende online kanalen


Deze visie hebben wij verder uitgediept in een stappenplan. Wil jij aan de slag gaan met recruitment marketing? Download de whitepaper, inclusief praktisch fasemodel ⤵️

Aantrekkingskrachtig personeel werven [fasemodel]

Wil jij morgen meer personeel? Start dan vandaag nog met recruitment marketing! Download de whitepaper en ga aan de slag met het fasemodel.

Online recruitment marketing bureau
Als online marketingbureau hebben wij een effectieve werkwijze ontwikkeld, waarmee we geschikte kandidaten voor jouw bedrijf genereren. Met onze ervaring in content creatie en online marketing, draaien wij succesvolle campagnes en krijg je inzicht in je resultaten. Schakel The Conversion Department in als jouw online marketing bureau.

Delen
Inhoudsopgave