Case

Merkvoorkeur verhogen van een gevestigd retailmerk

Klant

Haust

Vraagstuk

Haust is al sinds 1870 een gevestigd merk in Nederland. Echter had het merk nog geen online strategie. Daarnaast wil Haust een jongere doelgroep bereiken.
Met de jarenlange groei in naamsbekendheid door offline media, was het hoogtijd om Haust ook online op de kaart te zetten. De jongere doelgroep wordt aangesproken, zodat ook bij deze ‘boodschappers’ op of mind awareness voor Haust ontstaat. Een mooi vraagstuk.

Aanpak

Online strategie ontwikkelen en doorvoeren

Vanuit een sterke en onderscheidende positionering en helder doelstellingen, hebben wij de online strategie ontwikkeld. De verkopen van Haust gebeuren in de winkel – het is een echt retailproduct – maar de online inspanningen kunnen weldegelijk bijdragen bij de naamsbekendheid, betrokkenheid en het enthousiasmeren van (potentiële) kopers.

De doelstellingen van Haust hebben dan ook betrekking op het verhogen van de naamsbekendheid, betrokkenheid en interactie met de doelgroep. Daarnaast wil Haust de uitstraling van het merk wat frisser en sprekender maken om daarmee een wat jongere doelgroep te bereiken.

Vanuit de online strategie hebben we bepaald welke online kanalen en middelen bijdragen aan het uiteindelijke doel. Hiervoor hebben we meerdere expertises in de online strategie verwerkt. Per kanaal zijn doelstellingen en KPI’s geformuleerd, de kanalen zijn goed ingesteld en alle online inspanningen zijn meetbaar gemaakt. Vooral dat laatste is essentieel voor het monitoren en blijven optimaliseren van de strategie.

Social media als basis voor de online strategie

Met Social Advertising – waarmee we voor Haust adverteren op Facebook en Instagram – zorgen we voor een continue zichtbaarheid onder de doelgroep. Wij zorgen dat er altijd creatieve en relevante advertenties actief zijn. Deze social campagnes vernieuwen we maandelijks, waarbij we inspelen op actualiteiten.

De bestaande fans van Haust bereiken we met het inzetten van Social Media Management. Via Facebook en Instagram bereiken we deze fans en zorgen we voor interactie.

Met de steeds vernieuwende content creatie blijven we relevant onder de doelgroep en spreken we ze telkens met nieuwe, unieke beelden aan. De combinatie van social advertising en social media management versterkt elkaar en zorgt voor een zeer effectieve social media strategie.

Webontwikkeling voor Haust

Vanuit de nieuwe positionering, was het hoog tijd om ook de website te vernieuwen. Wij hebben een design gemaakt voor de nieuwe website van Haust en de uitvoering en realisatie volledig begeleid. Doelstelling daarbij was om een mooie en vernieuwde website op te leveren die volledig in lijn loopt met de nieuwe positionering. De website geeft hierdoor een nieuwe beleving gekregen en is gebruiksvriendelijker ingericht. Je leest er meer over in een aparte case. Om de algemene vindbaarheid van de website van Haust te verhogen, zetten we advertenties uit op Google (SEA).

Het verzorgen van productintroducties

De assortiment van Haust is continue in ontwikkeling. Tijdens de samenwerking zijn er verschillende nieuwe toastjes aan het assortiment toegevoegd. Wij hebben voor elke productintroductie een campagneconcept opgezet om het nieuwe product online zichtbaarheid te geven. Dit doen wij door display advertenties in te zetten op remarketing doelgroepen en door Social Advertising in te zetten voor het specifieke product. We verzorgen de content creatie en campagneboodschap.

Conceptontwikkeling voor het 150-jarig bestaan

Tijdens onze samenwerking bestond Haust 150 jaar. Een enorme prestatie! Dit wilde Haust feestelijk vieren en vanuit conceptontwikkeling hebben we het jubileumjaar groots weten te vieren. De online kanalen van Haust stonden een jaar lang volledig in het teken van de mijlpaal.

Gedurende het jaar hebben we vanuit het sterke concept winacties gehouden, een receptenboekje ontwikkeld en borrelpakketten weggegeven. Dit heeft voor een boost in interactie en betrokkenheid gezorgd! Lees meer over deze case!

“Verantwoordelijkheden en doelstellingen worden helder gecommuniceerd. Overzichtelijk en to the point.”
Miriam van der Kooij - Hurkmans - Brand Manager, Haust

resultaat

Altijd zichtbaar onder de doelgroep

Haust heeft een constante online zichtbaarheid en is altijd aanwezig bij de doelgroep. De social media kanalen zijn professioneel ingericht en worden dagelijks onderhouden. Via verschillende kanalen weten we de juiste snaar van de doelgroep te raken.

Ondertussen werken we al een aantal jaren samen met Haust en dankzij deze duurzame en intensieve samenwerking, weten wij de online marketing van Haust steeds te optimaliseren om online groei te blijven realiseren.