Synergie door eenduidige online marketing aanpak

Vraagstuk

Prefense is een veelzijdige speler in de veiligheidsbranche. Vanuit verschillende disciplines hebben ze vier werkmaatschappijen ontwikkeld onder het label Prefense.
Vanuit deze werkmaatschappijen leveren ze onder andere beveiligers, boa’s en safety professionals. De organisatie haalt veel opdrachten uit hun bestaande netwerk, maar er is een tweeledig vraagstuk ontstaan waarbij online marketing een grote rol speelt. Het vraagstuk bestaat enerzijds uit het werven van nieuwe klanten en anderzijds uit het werven van sollicitanten voor vacatures.

Aanpak

Een goede basis neerzetten

Bij het vormen van de online strategie moet het doel centraal staan. Het vraagstuk én dus ook het doel van Prefense bestaat eigenlijk uit twee onderdelen: het verkrijgen van nieuwe klanten middels offerte aanvragen en het werven van sollicitanten.

De drempel voor het aanvragen van een offerte of aanmelden voor een vacature is relatief hoog. Allereerst was het dus van belang om te zorgen dat alle stappen die leiden tot de gewenste doelen, zo conversievriendelijk mogelijk zijn ingericht. Dit begint met een analyse van de websites, kanalen en content. Uit de verkregen data en analyses werd duidelijk dat er een aantal optimalisaties nodig waren om de doelstellingen te behalen. Zo zijn we gestart met het ontwikkelen van een conversievriendelijke website (webontwikkeling) die we hanteren voor alle werkmaatschappijen. Daarnaast ontbrak consistentie in de uitingen van Prefense. Door middel van content creatie hebben wij hier één lijn in aangebracht. Zo ontstond er een échte eenheid.

Twee type leads

Een tweedelig vraagstuk betekent ook meerdere doelgroepen. Elke doelgroep vraagt om zijn eigen aanpak; een eigen customer journey. In het geval van Prefense konden wij per werkmaatschappij 2 doelgroepen onderscheiden; potentiële klanten en potentiële werknemers. Op basis van een uitgebreid doelgroeponderzoek, waar we onder andere kijken naar het (online) gedrag en de behoeftes van de doelgroep, is er invulling gegeven aan de customer journey. Daarin is bepaald dat Prefense zichtbaar moet zijn op verschillende platformen en kanalen om de verschillende doelgroepen te bereiken. Een totaalpakket aan diensten is noodzakelijk om te voldoen aan de informatie- en communicatiebehoefte van de doelgroepen.

In het geval van de potentiële klanten is onderscheid te maken in een passieve en actieve behoefte naar de diensten van Prefense. Beide behoeften zijn meegenomen in de keuze van kanalen en content. De potentiële werknemers kun je ook op twee manieren onderverdelen: mensen die actief op zoek zijn naar een baan binnen het betreffende werkveld of mensen die tevreden zijn bij een huidige werkgever, maar wellicht overstappen bij de juiste omstandigheden. Ook dit vraagt om een andere benadering qua boodschap en inzet aan middelen en kanalen.

“TCD kenmerkt zich door een mix van creativiteit, humor en het mee kunnen schakelen met de snelheid welke onze dienstverlening naar onze relaties kenmerkt. Samenwerking als een vanzelfsprekendheid (knipoog naar ons credo).”
André Jansen - Business Unit Directeur, Prefense

Een online strategie met een totaalpakket van diensten

Om te beginnen zijn alle 4 de websites van de werkmaatschappijen conversievriendelijk ingericht. Vanuit onze webontwikkeling hebben we sterke websites neergezet en dankzij conversie optimalisatie (CRO) is de gebruiksvriendelijkheid van de websites verhoogd. Door
diverse conversie-metingen in te stellen, worden resultaten herleidt naar de marketinginspanningen. Met dit als uitgangspunt zijn we aan de slag gegaan met de doelstellingen.

Door het opzetten van een gedegen campagnestructuur binnen Google Ads (SEA), is Prefense zo goed mogelijk zichtbaar bij potentiële klanten binnen de betaalde zoekresultaten van Google. Daarnaast weten we met betaalde advertenties op LinkedIn (Social Media Advertising), de beslissingsbevoegden binnen een organisatie te benaderen. De boodschap bij deze campagnes gaat over de ervaring en expertises van Prefense.

De mogelijke sollicitanten benaderen we via een ander platform, namelijk Facebook. Dit doen we door laagdrempelige campagnes te activeren die het eenvoudig maken om je aan te melden voor een vacature. In combinatie met relevante organische content (Social Media Management) en een sterke website, tonen we de kennis en expertise van hun potentiële nieuwe werkgever.

We creëren online ritme voor Prefense door Google Ads, Facebook Ads, LinkedIn Ads en de inzet van organische content. Prefense is zo goed mogelijk zichtbaar voor alle potentiële leads, zowel klanten als sollicitanten.

Resultaat

Leadgeneratie voor
alle labels

Het realiseren van conversievriendelijke websites en het ontwikkelen en uitvoeren van de online strategie, hebben enorm bijgedragen aan het aantal gewenste doelen. In 2021 alleen al was er een gemiddelde stijging van 745% te onderscheiden in het aantal behaalde doelen, 25% van deze behaalde doelen betrof sollicitaties. In 2022 zetten wij deze strategie voort en sturen bij waar nodig, middels de rapportagemomenten.

Efficiënt marketingplan opstellen?

Ontdek in 8 vragen hoe ⤵️
(Vereist)