fbpx

Conceptontwikkeling

Waar strategie en creativiteit samenkomen

‘Alles voor een glimlach’ – weet je gelijk bij welke webwinkelgigant dit motto dit hoort?

Dit concept laten zij in alles terugkomen; razendsnelle levering, een vriendelijke en behulpzame klantenservice tot aan de dozen waarin de pakketjes worden afgeleverd. Een sterk concept is het begin van een succes en kan tot in de uiterste punten van een organisatie worden doorgevoerd.
  • Een sterk concept dat als basis dient voor verdere campagnes en uitingen
  • Unieke en krachtige content voor jouw bedrijf of merk

Vraag een vrijblijvende inspiratiesessie aan

Laat je gegevens achter en wij nemen binnen 24 uur contact met je op!

Wat is een concept?

Een concept begint met een idee. Het is een gedachtegoed dat als kompas dient – het geeft richting. Er is nog veel ruimte voor verdere invulling. Vanuit een conceptuele gedachte ontstaat er een concrete doorvertaling naar verschillende uitingen. Een concept is het ‘haakje’ waaraan bijvoorbeeld een online campagne wordt opgehangen.

Daarnaast is een concept heel breed. We komen weer terug bij het concept ‘alles voor een glimlach’. Wat vertelt het concept? Niet veel meer dan dat er vooral een glimlach moet worden behaald. Er is nog genoeg ruimte om te bepalen hóé dat gedaan wordt; door alles zo gemakkelijk, aantrekkelijk en vermakelijk mogelijk te maken voor de eindgebruiker.

Waarom conceptontwikkeling niet mag ontbreken in jouw marketingstrategie

Een sterk concept zorgt voor herkenbaarheid en een uniek concept onderscheid je van de concurrent. Het sterke en unieke concept laat je terugkomen in al je uitingen, communicatie en visuele presentatie; dit zorgt voor de herkenbaarheid. Een groot voordeel van conceptontwikkeling.

Daarnaast is een voordeel van conceptontwikkeling dat een goed concept langdurig meegaat. Je kunt het namelijk als basis gebruiken voor elk onderdeel binnen je bedrijf. Toets bij elke uiting en communicatie of het past binnen het concept en er ontstaat een samenhangend en kloppend geheel. Een concept kan de basis zijn voor het ontwikkelen van een social campagne, maar ook voor de content creatie of het organiseren van een evenement.

De verschillende fases van conceptontwikkeling

Brainstormen

Bij conceptontwikkeling komt een creatief denkproces kijken. Tijdens dit proces wordt er inspiratie opgedaan en gebrainstormd. Geen idee is te gek – als het idee maar de gewenste boodschap overbrengt en daarbij de behoefte van de doelgroep vervult.

Toetsen van het concept

De ideeën die worden opgedaan tijdens de brainstormsessie worden vervolgens getoetst naar haalbaarheid. Hoe realistisch is het concept? Is het concept uit te voeren? Ook binnen de gestelde deadline en budget?

Praktische uitwerking van het concept

Met de overgebleven ideeën wordt gekeken hoe de verdere invulling eruit kan komen te zien. Het concept dient als basis voor alle uitingen. Hoe gaan we het concept in de praktijk doorvertalen naar social advertising, content creatie of de website?