fbpx

Marketing Automation

Data wordt steeds belangrijker binnen online marketing

Op het juiste moment, met de juiste boodschap je doelgroep bereiken

Data is onmisbaar binnen online marketing, maar dan moet data nog wel op de juiste manier worden afgelezen, conclusies worden getrokken en de juiste acties en optimalisaties doorgevoerd.
  • Tijdsbesparing en efficiëntie: automatiseer je campagnes en e-mailings
  • Voorzie je doelgroep op het juiste moment met relevante informatie

Ontvang gratis advies over marketing automation

Laat je gegevens achter en wij nemen binnen 24 uur contact met je op!

Wat is marketing automation?

Simpel gezegd is marketing automation het automatiseren van de customer journey. Dit doe je door het opbouwen van een database met relevante informatie over je bezoeker. De database maakt inzichtelijk welke informatiebehoefte je bezoeker op dat moment heeft: waar hij zich bevindt in de customer journey.

Met relevante en persoonlijke informatie kun je deze behoefte beantwoorden. Vervolgens leg je de handelingen vast in een geautomatiseerde flow, waarmee je met geautomatiseerde berichten via social media, e-mailmarketing en je website je doelgroep bereikt.

Het automatiseren van de customer journey

De customer journey is de klantreis die wordt afgelegd om over te gaan tot het gewenste doel. Deze reis bestaat uit 4 fasen. Elke fase heeft een andere doelstelling. Om de doelstelling te behalen moet de informatie- en communicatiebehoefte op dat moment van de klant worden beantwoord. Is de doelstelling behaald? Dan gaat de potentiële klant over tot de volgende fase, met weer een andere informatiebehoefte. Zo wordt de bezoeker door elke fase geleid om uiteindelijk tot conversie over te gaan.

See

In deze fase bouw je aan je naamsbekendheid

Think

Je inspireert en enthousiasmeert jouw doelgroep met relevante content

Do

Je laat je doelgroep overgaan tot actie - het gewenste doel

Care

Je bouwt aan het onderhouden van de klantrelatie

Hoe werkt marketing automation?

Het marketing automation systeem bouwt een database op. Hierin wordt data van bezoekers en contacten opgeslagen en geanalyseerd. Dit zijn gebruikersgegevens, zoals e-mailadressen, bedrijfsgegevens en telefoonnummers. Het systeem verbindt deze gegevens met elkaar en weet bij welke persoon de gegevens horen – ook als de gegevens afzonderlijk van elkaar worden doorgegeven.

Daarnaast wordt het gedrag van de bezoeker bijgehouden en geanalyseerd. Welke pagina’s worden bezocht, een inschrijving van een nieuwsbrief of het toevoegen van een product in je winkelmandje. Aan al deze ‘handelingen’ worden scores gegeven – welke pagina’s ze bezoeken, hoelang de pagina wordt bezocht, het doen van een aanvraag.

De scores bepalen de mate van interesse voor jouw product of dienst. Aan de hand van de score kan een bezoeker worden ingedeeld in een fase. Jij weet nu in welke fase je bezoeker zich bevindt én met welke relevante content je de bezoeker kan voorzien.

De voordelen van marketing automation

Het doel van marketing automation is het verhogen van je conversie – dit is ook direct een groot voordeel van marketing automation. Het verhogen van je conversie betekent meer leads, meer aankopen en meer groei.

Een ander groot voordeel van marketing automation is dat het volledig geautomatiseerd is. Het vraagt minimale inspanning waar langdurig een hoog rendement uit te behalen valt. Door marketing automation effectief in te zetten, maak je tijd vrij binnen je organisatie en wordt het maken van menselijke fouten beperkt.