Conversieoptimalisatie (CRO)

Maak van je website een leadgenerator

Weet jij jouw websitebezoekers binnen 3 seconden te boeien? Dat is namelijk de tijd die je hebt voor een bezoeker beslist of hij jouw website verder wilt ontdekken. Een website die moeilijk te navigeren is, er niet betrouwbaar uitziet of niet onmiddellijk zijn waarde aantoont, zal er dus voor zorgen dat je een potentiële klant misloopt. Om het meeste uit je websiteverkeer te halen, moet je website dus geoptimaliseerd zijn voor conversie.

Wat is conversie optimalisatie (CRO)?

Om te begrijpen wat conversie optimalisatie is, moeten we allereerst duidelijk maken wat een conversie is. Een conversie is een websitebezoeker over laten gaan tot een gewenste actie. Dit kan heel verschillend zijn: het downloaden van een whitepaper, het doen van een aankoop in je webshop, het klikken op een telefoonnummer of het aanvragen van een offerte. Dit is dus geheel afhankelijk van wat jij wilt dat de websitebezoekers uiteindelijk doen op je website.

Conversie optimalisatie is het gebruiksvriendelijk inrichten van je website om een websitebezoeker te kunnen ‘begeleiden’ naar het gewenste doel (lees: de conversie). Je stippelt de ‘route’ van binnenkomst naar het gewenste doel zo makkelijk en duidelijk mogelijk uit voor de bezoeker. Of dit nu het doen van een aankoop in een webshop is, of het invullen van een contactformulier – de website moet ingericht zijn op het behalen van deze conversies.

CRO staat voor Conversion Rate Optimization (CRO). Hiermee wordt de conversieratio gemeten. Maar wat is dan weer een conversieratio? Hiermee wordt berekend welk percentage van je websitebezoekers overgaat tot conversie. Je conversieratio berekenen doe je al volgt:

Aantal conversies / aantal bezoekers x 100 = conversieratio.

Heb je dagelijks 20.000 websitebezoekers en gaan er daarvan 1.000 over tot conversie? Dan is je conversieratio 5%. Hoe hoger je conversieratio, hoe beter je website is geoptimaliseerd!

Waarom is conversie optimalisatie belangrijk?

Conversie optimalisatie is belangrijk om meer resultaat uit websiteverkeer te halen. Je website is vaak het eindstation van je online marketing activiteiten. Zowel een campagne op social media als advertenties in Google leiden uiteindelijk naar je website. En bij een SEO-traject is het doel om je website beter vindbaar te maken. Het zou dus zonde zijn als de bezoeker uiteindelijk alsnog afhaakt op je website, na alle moeite om hem hier te krijgen!

Maak van jouw websitebezoekers klanten

Gebruiksvriendelijkheid staat op nummer één bij conversie optimalisatie. Dat begint met het achterhalen wat het huidige gedrag van de websitebezoekers is. Waar haken ze af en waarom haken ze af? Vallen de buttons wel genoeg op? Weten ze hoe ze contact kunnen opnemen? En zo zijn er nog een tal van factoren waar wij de website op kunnen beoordelen. Door deze te analyseren komen we tot een verbeterplan om de website conversievriendelijk in te richten. Denk hierbij aan aanpassingen in het design van je website, maar bijvoorbeeld ook tekstuele of technische aanpassingen.

Conversie optimalisatie uitbesteden

Het is belangrijk om de juiste balans te vinden tussen design en functionaliteit. Met een goed design én een duidelijke structuur zet je je websitebezoekers aan tot actie. Vanuit onze verschillende expertises brengen we deze factoren samen.

Benieuwd wat de conversieratio van jouw website is en of er mogelijke verbeteringen zijn? Wij leren je graag kennen en nemen we gezamenlijk je website onder de loep tijdens jouw kickstart-sessie!