Data & Analytics

Met data inzicht krijgen in het gedrag van je doelgroep

Het mooiste van online marketing is dat (bijna alles) meetbaar is. Je weet daardoor precies hoeveel mensen je hebt bereikt met een campagne, hoeveel klikken je hebt gegenereerd vanuit Google Ads en hoeveel websitebezoekers je in een week hebt.

Je resultaten én je besteedde budget zijn tot op de eenheid nauwkeurig. En dat allemaal automatisch… Mits je alles op de juiste manier hebt ingesteld.

Wat is datagedreven marketing?

De inzet van marketing gebaseerd op data – dat is de meest concrete definitie van datagedreven marketing. Het is het gebruikmaken van verkregen data om zo een beter beeld te krijgen van je doelgroep en hun gedrag. Je baseert je marketingactiviteiten op de feiten die je uit data haalt, door middel van het maken van analyses.

Data wordt verkregen door tracking- en meetvariabelen in te stellen. Deze houden het gedrag van je bezoeker bij; waar ze vandaan komen (Google, Facebook, een nieuwbrief), op welke pagina’s ze naar informatie zoeken en waar ze – eventueel – afhaken.

Uit de verkregen data worden analyses gemaakt. De informatie uit de analyses kun je gebruiken voor het uitzetten van relevante campagnes en het maken van relevante content.

Komt er veel websiteverkeer binnen op een mobile device, maar haken ze al snel af? Neem dan eens de mobiele versie van je website onder de loep. Komen er geen bezoeker vanuit je verstuurde nieuwsbrief? Dan kan het zijn dat je nieuwsbrief interessanter en relevanter moet zijn.

De voordelen van data insights

Data geeft een compleet beeld van hoe je website, campagnes, nieuwsbrieven en alle andere online middelen die jij inzet presteren. Het is de inzet van marketing gebaseerd op data in plaats van eerdere ervaringen, een gevoel of aannames. De voordelen van datagedreven marketing:

Data binnen de customer journey

De customer journey is de klantreis die een bezoeker aflegt om tot het uiteindelijke doel (conversie) over te gaan. Het laat zien in welke fase een potentiele lead zich bevindt en welke informatie- en communicatiebehoefte hierbij hoort.

Data geeft inzichten in deze behoeftes. Elke stap binnen de customer journey wordt geanalyseerd. Je kunt je online marketing activiteiten aan de hand van data optimaliseren om de lead op het juiste moment te voorzien van de juiste triggers en informatie om te converteren. Zodra je een volledig beeld hebt van de customer journey en de succesformule hebt gevonden, kun je dit standaardiseren en opschalen. Het standaardiseren en automatiseren van de klantreis wordt gedaan met marketing automation.

Tracking en meetvariabelen instellen

Onze specialisten stellen alle online kanalen professioneel in. We stellen alle tracking-
en meetvariabelen in, maken connecties met diverse online kanalen en stellen een dashboard op waarin prestaties real-time gemonitord kunnen worden.

Dashboards

Maandelijks verzamelen wij enorm veel data. Belangrijkste data verzamelen wij in een op maat gemaakt dashboard. Het dashboard geeft de resultaten overzichtelijk weer in grafieken, tabellen en diagrammen. Hoe het dashboard is ingesteld, is afhankelijk van de opgestelde KPI’s in de online strategie. We maken in het dashboard koppelingen tussen verschillende kanalen, zodat we alle gegevens op één overzichtelijke plek kunnen monitoren.

Wij sturen onze klanten maandelijks een dashboard met de belangrijkste resultaten van de afgelopen maand. Dit is een real-time dashboard dat 24/7 toegankelijk is. Je hebt volledig inzicht in wat er in jouw website en kanalen gebeurt.

Efficiënt marketingplan opstellen?

Ontdek in 8 vragen hoe ⤵️
(Vereist)