‘E-mail werkt niet meer’ – Een hardnekkige opvatting binnen de online marketing. Tegelijkertijd is het juist één van de meest effectieve vormen van online marketing. Van het versturen van een (eenmalige) nieuwsbrief tot het instellen van een volledige funnel; e-mailmarketing zorgt ervoor dat je de doelgroep bindt aan jouw merk.

Wat is e-mailmarketing?
E-mailmarketing is een effectieve manier om je doelgroep te informeren, het contact te onderhouden en te overtuigen. Het is een persoonlijke vorm van communiceren met je doelgroep.
Mensen die hun e-mailadres hebben achtergelaten (bijvoorbeeld na een aankoop uit je webshop of het inschrijven van een nieuwsbrief) worden in een mailinglijst opgeslagen.
Nu is het van belang dat de mensen uit je mailinglijst met regelmaat een e-mail van je ontvangen. Dit kan maandelijkse, wekelijks of zelf dagelijks zijn: wat past binnen jouw strategie. In de e-mail stuur je vakinhoudelijke informatie, een unieke actiecode of nieuws over jouw bedrijf. Daarbij is het van belang dat je goed weet wat de informatie- en communicatiebehoefte is van de fase waarin jouw (potentiele) klant zit. Dit heb je vastgesteld in de online strategie.
Wat zijn de voordelen van
e-mailmarketing?
Doordat e-mailmarketing voor veel doeleinden kan worden ingezet, heeft het ook veel voordelen. De voordelen op een rijtje:
- Je communiceert met een relevante doelgroep – ze hebben immers zelf hun e-mail adres bij je achtergelaten.
- Eenmalig instellen voor langdurig resultaat (geautomatiseerde marketingfunnel)
- Continu onder de aandacht van de doelgroep
- Consistente contactmomenten
- Meer omzet uit bestaande klanten
- Lage kosten


E-mailmarketing inzetten
voor leadgeneratie
E-mailmarketing kan sterk bijdragen bij het uitrollen van de gehele online strategie. We spreken dan van het instellen van een e-mailmarketing funnel waarbij leadgeneratie het doel is. Heb je jouw klant bereikt via een ander online kanaal en hebben ze toestemming gegeven om je gegevens te gebruiken? Ga dan na in welke vervolgfase van de funnel zij bevinden. Heeft men zich alleen ingeschreven voor de nieuwsbrief of is er ook al een aankoop gedaan? De fase van de funnel bepaalt hierbij het doel van de mailing, volledig afgestemd op de informatiebehoefte van de ontvanger van de fase waarin hij persoonlijk zit. Heeft de ontvanger nog niet het conversiedoel behaald? Activeer hem dan bijvoorbeeld door een unieke, persoonlijke kortingscode te sturen.
Dit proces kan volledig geautomatiseerd worden met allerlei uitgebreide opties binnen het e-mailmarketing programma om de ontvanger door de funnel te begeleiden. Dit valt samen met de inzet van marketing automation. Door één keer de funnel te ontwikkelen, kan er langdurige leadgeneratie ontstaan. Eenmalige inspanning zorgt voor langdurig resultaat. E-mailmarketing is een betaalbaar en efficiënt kanaal welke goed converteert.
E-mailmarketing uitbesteden
Het inzetten van sterke e-mailmarketing is een specialisme op zich. Zoals we al hebben aangegeven, is het een erg breed en veelzijdig kanaal. De inzet is sterk afhankelijk van jouw doel. Onze e-mailmarketingspecialisten hebben brede kennis en veel ervaring met het effectief inzetten van e-mailmarketing campagnes, met verschillende doelen. Wij monitoren in het e-mailmarketingprogramma de resultaten van iedere campagne en gebruiken deze opgedane kennis en ervaring met het instellen van toekomstige e-mailmarketing. Zo blijven we optimaliseren, zodat iedere campagne weer succesvoller is dan de vorige!
