Marketing Automation

Op het juiste moment, met de juiste boodschap je doelgroep bereiken

Data wordt binnen online marketing steeds belangrijker. Data ís ook onmisbaar binnen online marketing, maar dan moet data nog wel op de juiste manier worden afgelezen, conclusies uit worden getrokken en de juiste acties en optimalisaties door worden gevoerd.

Wat is marketing automation?

Simpel gezegd is marketing automation het automatiseren van de customer journey. Met marketing automation kun je klanten bereiken met geautomatiseerde berichten via social media, e-mailmarketing en je website. Het is het opbouwen van een database met relevante informatie over je bezoekers. Deze database maakt inzichtelijk welke informatiebehoefte de bezoeker op dat moment heeft; jij kan nu met relevante en persoonlijk informatie deze behoefte invullen.

Het automatiseren van de customer journey

De customer journey is de klantreis die wordt afgelegd om over te gaan tot het gewenste doel. Deze reis bestaat uit 4 fasen:

Met marketing automation kan je de doelgroep op elk moment in de klantreis op de juiste manier persoonlijk benaderen. Je speelt in op de bepaalde behoefte die de bezoeker op dat moment heeft. Elke fase heeft een andere doelstelling. Om deze doelstelling te behalen moet de informatie- en communicatie behoefte van de klant worden beantwoord. Is de doelstelling behaald? Dan gaat de potentiele klant over tot de volgende fase, met weer een andere informatiebehoefte. Zo wordt de bezoeker door elke fase geleidt om tot conversie over te gaan.

Hoe werkt marketing automation?

Het marketing automation systeem bouwt een database op. In de database wordt allerlei data van contacten opgeslagen en geanalyseerd. Dit zijn gebruikersgegevens, zoals e-mailadressen, bedrijfsgegevens en telefoonnummers. Het systeem verbindt deze gegevens met elkaar en weet bij welke persoon de gegevens horen – ook als de gegevens afzonderlijk van elkaar worden doorgegeven.

Daarnaast wordt het gedrag van de bezoeker bijgehouden en geanalyseerd. Welke pagina’s worden bezocht, een inschrijving van een nieuwsbrief of het toevoegen van een product in je winkelmandje. Aan al deze ‘handelingen’ worden scores gegeven – welke pagina’s ze bezoeken, hoelang de pagina wordt bezocht, het doen van een aanvraag.

De scores bepalen de mate van interesse voor jouw product of dienst. Aan de hand van de score kan een bezoeker worden ingedeeld in een fase. Jij weet nu in welke fase je bezoeker zich bevindt én met welke relevante en persoonlijke content je de bezoeker kan voorzien. Heeft de bezoeker een bepaalde interesse getoond? Dan kan je uitgaan dat hij overgaat naar de volgende fase.

De voordelen van marketing automation

Het doel van marketing automation is verhogen van je conversie – dit is ook direct een groot voordeel van marketing automation. Het verhogen van je conversie betekent meer leads, meer aankopen en meer groei.

Een ander groot voordeel van marketing automation is dat het volledig geautomatiseerd is. Het vraagt minimale inspanning waar langdurig en hoog rendement uit te behalen valt. Door marketing automation effectief in te zetten, maakt dit tijd vrij binnen je organisatie en wordt het maken van menselijke fouten beperkt.

Efficiënt marketingplan opstellen?

Ontdek in 8 vragen hoe ⤵️
(Vereist)