Rapportage & advies

Jouw succesformule gebaseerd op data

Meten is weten; cliché maar waar. Het is de kracht van online marketing dat vrijwel alles heel nauwkeurig meetbaar is! Je kunt dus heel goed bijhouden hoeveel rendement je uit je online inspanningen haalt. Wat wordt er uitgegeven en wat levert het op?

Wat is een online marketing rapportage?

Een marketing rapportage is het verzamelen én analyseren van statistieken om toekomstige beslissingen in de strategie te onderbouwen. Een rapportage geeft zinvolle en relevante data. Uit de verkregen data kunnen conclusies worden getrokken en aanbevelingen worden gedaan.

Rapporteren en evalueren zijn een belangrijk onderdeel van de online strategie die we voeren. Het geeft ons de inzichten om bij te sturen waar nodig. Zijn de resultaten in lijn met de verwachtingen? Zijn de budgetten nog toereikend? Kortom, de evaluatie biedt de handvaten om het maximale resultaat te kunnen behalen.

Voordelen van een online
marketing dashboard

Een online marketing dashboard maakt het mogelijk om resultaten gemakkelijk te monitoren en om hier conclusies uit te trekken. Aan de hand van de conclusies bepaal je of je op dezelfde manier door gaat of dat je je strategie iets moet bijschaven. Doe je dit bijvoorbeeld op maandelijkse basis? Dan kom je uiteindelijk op een geoliede online machine die de beste online prestaties behaalt. Zo behaal je online ritme.

Zijn er opvallende resultaten? Ga dan bij jezelf na waar het aan ligt. Een Google advertentie kan er nog zo mooi uitzien en zorgen voor veel klikken, maar als de bezoeker op je website komt en de inhoud van de pagina klopt niet met wat de bezoeker verwacht, gaat de bezoeker alsnog niet over tot jouw gewenste doel. Een advies kan dan zijn om de content op de (landings)pagina aan te passen. Rapportage maakt dit inzichtelijk.

Periodieke rapportages

Wekelijks monitoren wij de resultaten uit de campagnes en optimaliseren wij voor het beste resultaat. We analyseren en geven aanbevelingen om tot een hoger level te komen. Verder sturen wij maandelijks een rapportage naar onze klanten waarin wij de resultaten en conclusies van afgelopen maand geven. Aan de hand van deze uitkomsten, bepalen we de strategie voor de aankomende maand.

Naast de maandelijkse rapportages, zijn er mogelijkheden voor kwartaal- en jaarrapportages. Tijdens deze uitgebreide rapportages gaan we dieper in op de resultaten en bespreken we de conclusies en aanbevelingen uitvoerig. We weerleggen de resultaten tegenover de resultaten van de voorgaande periode of het voorgaande jaar. Dit geeft zowel jou als ons inzicht in de voortgang van de online prestaties.

De inzichten zijn bijzonder waardevol en maakt het mogelijk om op lange termijn resultaten met elkaar te vergelijken. De jaarrapportages vormen de basis om de strategie verder aan te scherpen voor het volgende jaar.

Wat komt er in een rapportage?

In een rapportage staan de belangrijkste KPI’s die zijn opgesteld in de online strategie. In essentie worden de websitestatistieken altijd meegenomen; hoeveel websitebezoekers heb jij maandelijks en wat is het gedrag van deze bezoekers?

Daarnaast wordt het rapport opgedeeld in de kanalen die worden ingezet: Social Advertising, SEA of Social Media Management. Per kanaal zijn afzonderlijke KPI’s opgesteld. Bij Social Advertising is dit bijvoorbeeld het bereik. Bij SEA zijn dit het aantal vertoningen en klikken en bij Social Media Management is de mate van interactie van belang.

Wat is datagedreven marketing?

De inzet van marketing gebaseerd op data – dat is de meest concrete definitie van datagedreven marketing. Het is het gebruikmaken van verkregen data om zo een beter beeld te krijgen van je doelgroep en hun gedrag. Je baseert je marketingactiviteiten op de feiten die je uit data haalt, door middel van het maken van analyses.

Data wordt verkregen door tracking- en meetvariabelen in te stellen. Deze houden het gedrag van je bezoeker bij; waar ze vandaan komen (Google, Facebook, een nieuwbrief), op welke pagina’s ze naar informatie zoeken en waar ze – eventueel – afhaken.

Uit de verkregen data worden analyses gemaakt. De informatie uit de analyses kun je gebruiken voor het uitzetten van relevante campagnes en het maken van relevante content.

Komt er veel websiteverkeer binnen op een mobile device, maar haken ze al snel af? Neem dan eens de mobiele versie van je website onder de loep. Komen er geen bezoeker vanuit je verstuurde nieuwsbrief? Dan kan het zijn dat je nieuwsbrief interessanter en relevanter moet zijn.

Tracking en meetvariabelen instellen

Onze specialisten stellen alle online kanalen professioneel in. We stellen alle tracking-
en meetvariabelen in, maken connecties met diverse online kanalen en stellen een dashboard op waarin prestaties real-time gemonitord kunnen worden.

Data binnen de customer journey

De customer journey is de klantreis die een bezoeker aflegt om tot het uiteindelijke doel (conversie) over te gaan. Het laat zien in welke fase een potentiele lead zich bevindt en welke informatie- en communicatiebehoefte hierbij hoort.

Data geeft inzichten in deze behoeftes. Elke stap binnen de customer journey wordt geanalyseerd. Je kunt je online marketing activiteiten aan de hand van data optimaliseren om de lead op het juiste moment te voorzien van de juiste triggers en informatie om te converteren. Zodra je een volledig beeld hebt van de customer journey en de succesformule hebt gevonden, kun je dit standaardiseren en opschalen. Het standaardiseren en automatiseren van de klantreis wordt gedaan met marketing automation.