fbpx

Blog

Hoe maak ik mijn marketinginspanningen (beter) meetbaar?

Het mooiste aan online marketing is dat (bijna alles) meetbaar is. Je weet daardoor precies hoeveel mensen je hebt bereikt met een campagne, hoeveel klikken je hebt gegenereerd vanuit Google Ads en hoeveel websitebezoekers je in een week hebt. En je weet dus ook precies wat er wordt uitgegeven en wat het oplevert. Je resultaten én je besteedde budget zijn tot op de eenheid nauwkeurig. En dat allemaal automatisch… Mits je alles op de juiste manier hebt ingesteld.
Picture of Wouter Besters
Wouter Besters
Online strategie & Eigenaar
4 minuten leestijd

Het vaststellen van je doelstellingen

Het begint bij het in kaart brengen van je (online marketing) doelstellingen, per fase van de customer journey. De customer journey is de gehele ‘reis’ die een potentiële klant aflegt tot het uiteindelijke gewenste doel (conversie); de welbekende marketing funnel. In elke fase van deze funnel zijn er specifieke statistieken die het analyseren waard zijn, om het succes van je marketinginspanningen te beoordelen. Hierbij is het van belang om het onderscheid tussen KPI’s en statistieken helder te hebben.  

KPI’s vs. statistieken

  • KPI’s zijn key performance indicators. Dit zijn de belangrijkste indicatoren/doelen die je in de gaten moet houden om de meeste impact te hebben op je bedrijfsresultaat. KPI’s hebben een belangrijke rol in je online strategie en helpen om te concentreren op dat wat écht belangrijk is. Voorbeeld van een KPI: het aantal contactaanvragen.
  • Statistieken geven inzicht in de inspanningen die de KPI’s ondersteunen. Om deze reden ook zeker niet minder belangrijk, aangezien het analyseren van de statistieken de score op de KPI’s kan verklaren. Voorbeeld van een statistiek: het aantal websitebezoekers.

Je inspanningen meetbaar maken

Het is dus zaak om je doelstellingen te vertalen naar meetbare statistieken en KPI’s (per fase). Wanneer je dit hebt vastgesteld, is het tijd om al je inspanningen ook daadwerkelijk meetbaar te maken. De manier waarop inspanningen meetbaar gemaakt kunnen worden, verschilt per online marketing kanaal. Er zijn uiteraard verschillende tools beschikbaar voor het verzamelen en inzichtelijk maken hiervan. De meest bekende is Google Analytics, waarin het mogelijk is om trends en patronen te identificeren over websitebezoekers. Een ander voorbeeld is de uitgebreide advertentierapportage functie van Facebook Advertising (Meta), waarin belangrijke statistieken en KPI’s afgelezen kunnen worden.

Valkuilen van meetbaar maken

Het kan lastig zijn om te bepalen welke statistieken wel of niet belangrijk zijn om bij te houden. Met alle opties die er zijn, is het makkelijk om jezelf te verliezen in de verkeerde statistieken. Onder andere de volgende valkuilen liggen op de loer:

  • Focussen op ‘feel-good’-statistieken
    Statistieken die indrukwekkend lijken, maar geen directe bijdrage hebben aan het bedrijfsresultaat. Bijvoorbeeld het aantal weergaven van je advertentie, t.o.v. bijvoorbeeld het aantal acties vanuit deze advertentie.

  • Focussen op ‘makkelijke’-statistieken
    Hoewel het uiteraard belangrijk is om te weten hoeveel mensen je website bezoeken (een ‘makkelijke’ statistiek), is het natuurlijk veel interessanter om het gedrag van deze bezoekers te analyseren.

  • Focussen op activiteiten i.p.v. resultaten
    Er is een verschil tussen het meten van de effectiviteit van marketinginspanningen en de efficiëntie van deze inspanningen. Je kunt iets goed doen, maar heeft het ook het gewenste resultaat? Bijvoorbeeld: je hebt 50 leads verzameld via een campagne, maar geen van deze leads is een daadwerkelijke potentiële klant.

“Er is een verschil tussen het meten van de effectiviteit van marketinginspanningen en de efficiëntie van deze inspanningen.”

Alle resultaten in een overzicht

Het kiezen van de juiste statistieken om te monitoren en het daadwerkelijk meetbaar maken hiervan zijn cruciale onderdelen bij aanvang van jouw online strategie. Pas wanneer de resultaten inzichtelijk zijn, kun je de effectiviteit van de strategie bepalen (en dus ook optimaliseren waar nodig). Het is daarentegen ook een lastig onderdeel, omdat elk kanaal dus vraagt om een andere aanpak als het op meetbaarheid aankomt.

Eén van onze expertises is rapportage & advies. Op basis van onze ervaring met de verschillende online kanalen, weten wij als geen ander hoe we het beste inzicht kunnen krijgen in de resultaten. We stellen alle meetvariabelen (statistieken én KPI’s) in, maken connecties met diverse online kanalen en stellen een dashboard op waarin prestaties realtime gemonitord kunnen worden. Dit dashboard zorgt er dus ook nog eens voor dat je niet hoeft te wisselen tussen de rapportage mogelijkheden van alle kanalen zelf. En weten allemaal dat tijdwinst enorm veel waard is!

Checklist 'meetbare marketinginspanningen'

Benieuwd of al jouw marketinginspanningen goed gemeten worden? Download onze checklist en ga aan de slag. 

Meetbaarheid in 'Cookieless era'

Een onderwerp dat we niet onbesproken kunnen laten als we het hebben over meetbaarheid, is het verzamelen van gegevens. Om de prestaties van jouw online inspanningen te meten, verzamel je verschillende gegevens van gebruikers – van hun online zoekgedrag en interesses tot demografische gegevens. Dit door middel van third party cookies*, uiteraard met toestemming van de gebruiker.

De behoefte aan privacy neemt echter toe en het tijdperk van cookies eindigt. Steeds meer browsers en besturingssystemen bewegen richting een ‘cookieless’ beleid, waardoor het meten van gedrag lastiger wordt. De verwachtingen omtrent privacy, wetswijzigingen op het gebied van transparantie van gegevens (AVG/GDPR) én de beperkingen binnen browsers hebben een enorme impact op de schat aan data die we gewend zijn. Deze ontwikkeling vraagt om een dichtgetimmerde aanpak als het aankomt op meetbaarheid.

Benieuwd of jouw manier van meten ook ‘cookieless’-proof is? Laat een van onze experts meekijken.

*Third party cookies zijn cookies die worden opgeslagen op een ander domein dan het domein dat je op dat moment bezoekt. Ze worden meestal gebruikt om gebruikers tussen websites te volgen en om relevantere advertenties weer te geven.

Deel deze blog

Inhoudsopgave

Verder lezen?
3 minuten leestijd
Online marketing

Server side-tagging en cookieloos adverteren

3 minuten leestijd
Content creatie

Het versterkende effect van een consistente merkbeleving op je conversie

6 minuten leestijd
Online marketing

Aantrekkingskrachtig personeel werven [fasemodel]