fbpx

Blog

Server side-tagging en cookieloos adverteren

Bereid je voor op de verandering naar een cookieloos tijdperk en blijf up-to-date. In 2024 gaat er een verandering plaatsvinden in het cookielandschap: third-party cookies zijn niet meer mogelijk. Hierdoor worden datastromen geblokkeerd en loop je data mis. Dit zorgt ervoor dat je via online marketing minder op cruciale data kan sturen en onder aan de streep meer marketinginspanning nodig is, om je gestelde doelen te behalen.
Picture of Charlotte Roubos
Charlotte Roubos
Content marketeer
3 minuten leestijd

Wat is server-side tagging?

2024 is het jaar dat third party cookies niet meer mogelijk zijn, datastromen worden geblokkeerd en dit is ontzettend zonde. Het is van belang om over te gaan naar server-side tagging omdat Google en Meta third-party cookies gaan blokkeren. Hierdoor kunnen derde partijen zoals Google Analytics en Facebook niet meer zelf metingen doen op jouw site en hier dus geen data door vergaren. Server-side tagging is een vorm van data verzamelen op de eigen server. Hierdoor heb je meer controle over je data en kun je zelf bepalen welke gegevens er bij derde partijen terechtkomen.

Waarom server-side tagging?

Het resultaat van het blokkeren van third party cookies is dat de metingen die nog wel lukken steeds minder betrouwbaar zullen zijn. Hierdoor mis je essentiële informatie om je customer journey duidelijk in beeld te hebben en te optimaliseren waar nodig. Ook zorgt dit ervoor dat je minder gericht op bepaalde doelen kunt sturen, waardoor je naar ratio meer marketingbudget nodig zult hebben voor hetzelfde resultaat. Hartstikke zonde dus! 

Het tracken van data is belangrijk om inzicht te hebben in de situatie, dit kun je voortaan doen door zelf data te verzamelen. De macht ligt dan ook bij jezelf en jouw organisatie, dit noemen we first-party cookies. Jij bepaalt welke data er verzameld wordt en welke cookies je doorstuurt naar derde partijen. Deze derde partijen kunnen zelf geen data verzamelen. Ook is het van belang om up-to-date te blijven en in te spelen op de nieuwste updates en veranderingen in regelgeving. 

De voordelen

Er komen verschillende voordelen kijken bij server-side tagging: 

  • Zo krijgen bedrijven de macht weer zelf in handen en hebben zij zelf controle over de data. Je kunt met server-side tagging de gehele klantreis echt goed meten. 
  • Door over complete data te beschikken kun je meer omzet uit je website halen en loop je minder kansen mis. 
  • Er is zelfs de mogelijkheid voor e-commerce bedrijven om te sturen op je brutomarge i.p.v. je omzet, zo kan je slim en gericht je marketingkanalen sturen en betaal je hiermee nooit te veel. 
  • Van het mislopen van conversie kun je gaan naar optimaal meten met een eigen server. Je data wordt weer completer en geeft dus een duidelijker beeld van de situatie, datastroom wordt niet geblokkeerd en er is minder budget nodig voor het behalen van je online doelen.

“Zorg dat je data opbouw goed is ingesteld, zodat je geen waardevolle data misloopt en je online marketingactiviteiten blijven renderen.“

Wat gebeurt er als je niks doet?

Wanneer je geen actie onderneemt zullen de gevolgen zich opstapelen. Client-side tagging wordt steeds minder accuraat. Zo wordt er verwacht dat er nog maar 20-50% gemeten zal worden. Hierdoor zul je data missen en krijg je een onvolledig beeld van de customer journey. Op basis van minder data kun je ook geen goed gefundeerde keuzes maken. Daarnaast is het van belang dat je meegaat met de ontwikkelingen om AVG proof te zijn blijven.

Onze aanpak

Wil je aan de slag met server-side tagging? We helpen je graag! Binnenkort delen we een case waarin we laten zien wat er gebeurt als je wel of niet gebruik maakt van server-side tagging.

In het 2e kwartaal organiseren we een kennissessie waarin we je meer zullen vertellen over server-side tagging en nemen we je mee in de stappen die nodig zijn om server-side tagging te implementeren.
Stap 1: Server container in Google Tag Manager koppelen aan server container
Stap 2: Server koppelen aan eigen domein
Stap 3: Tagging Pixel aanmaken en toevoegen aan de website
Stap 4: Google Tag op web container
Stap 5: Instellen van GA4 tags op web container
Stap 6: Instellen van GA4 tags op server contain container
Stap 7: Instellen van advertentie- en e-mailmarketingplatformen

Ben jij erbij?

Op 18 april van 9:30 tot 12:00 geven wij een kennissessie over de gevolgen en de noodzaak van server-side tagging in de Machinist Rotterdam. Wil je hier ook bij zijn? Schrijf je dan via het onderstaand formulier vrijblijvend in.

Deel deze blog

Inhoudsopgave

Verder lezen?
3 minuten leestijd
Content creatie

Het versterkende effect van een consistente merkbeleving op je conversie

4 minuten leestijd
Online marketing

Hoe maak ik mijn marketinginspanningen (beter) meetbaar?

6 minuten leestijd
Online marketing

Aantrekkingskrachtig personeel werven [fasemodel]