fbpx

Blog

Waarom zie ik mijn eigen Google Advertenties niet?

‘Je advertenties zijn geactiveerd!’ krijg jij te horen van je marketingbureau. Leuk! Je bent benieuwd hoe dit eruitziet en gaat enthousiast Googelen. En dan zie je… helemaal niets! Hoe kan dat nou?

Klanten stellen ons geregeld de vraag waarom ze hun eigen Google-advertentie niet zien. En terecht, want je schakelt de specialist in om het voor je uit handen te nemen. Dan wil je ook dat dit goed wordt gedaan, maar geen reden voor paniek! Er zijn veel verschillende redenen en factoren waarom je jouw eigen advertenties niet ziet.
Picture of Koen Arkesteijn
Koen Arkesteijn
Online marketeer
4 minuten leestijd

Verschil organische en betaalde zoekresultaten

Laten we eerst uitleggen wat het verschil is tussen een Google-advertentie en de organische zoekresultaten in Google. De zoekmachine maakt onderscheid tussen organische (onbetaalde) zoekresultaten en betaalde (advertenties) resultaten.

We beginnen eerst met de organische zoekresultaten. Om (organisch) een hoge plek te scoren in Google, is de relevantie van je website enorm belangrijk. Hoe relevanter jouw website is voor de opgegeven zoekopdracht, hoe hoger je scoort in Google. Je kunt je relevantie (en dus de vindbaarheid) van je website op veel verschillende manieren verbeteren. Wil je jouw organische positie verbeteren? Dat kan door het aangaan van een SEO-traject.

 

Dan waarvoor we hier zijn; de betaalde zoekresultaten. Simpel gezegd betaal je met deze methode voor een positie in Google. Je bepaalt op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden en stelt deze in als advertentie. Voor elke klik op de advertentie, betaal je een bepaald bedrag. Dit kan uitlopen van €0,01 tot wel €15,- of hoger per klik en is onder andere afhankelijk van de concurrentie op het zoekwoord.

Zoals je in de afbeelding ziet zijn de organische en betaalde advertenties goed van elkaar te onderscheiden. Bij een advertentie staat dit aangegeven met Advertentie.

Advertenties staan aan, maar je ziet ze niet verschijnen

Oké, je betaalt dus om gevonden te worden in Google, maar waarom zie je de advertentie dan niet als je zoekt op de bepaalde zoekwoorden? Dit is afhankelijk van verschillende factoren. Het instellen van een Google-advertentie heeft veel mogelijkheden en is zeer complex, het succes van je campagne is dus ook afhankelijk van deze verschillende factoren.

De grootste reden waarom je je eigen Google-advertentie niet ziet, is omdat je het adverteren op Google als een ‘veiling’ kunt zien. Elke keer als er een zoekopdracht wordt gedaan, doe je (samen met je concurrenten) mee aan de veiling. En zoals met een echte veiling; de ene keer win je wel en de andere keer win je niet, maar je kunt nooit álle veilingen winnen. Dit is afhankelijk van het budget, de relevantie van je advertentie(tekst) én van de landingspagina, de mate van concurrentie, biedstrategie en hun beschikbare budget.

Andere factoren waarom jij je Google-advertentie niet ziet

  • Doelgroeptargeting; dit is een hele simpele. Er is een doelgroep ingesteld waaraan je advertentie wordt getoond en je valt niet binnen de doelgroep;
  • Locatietargeting; je advertentie staat ingesteld op een bepaalde regio – bijvoorbeeld een land, provincie of stad – en je bevindt je niet in die bepaalde regio.
  • Advertentieplanning: het kan zijn dat je advertentie zo staat ingesteld dat hij op bepaalde dagen of tijden (zoals in het weekend) minder wordt weergegeven. Dit is afhankelijk van je advertentieplanning. Wellicht zoek je op een tijdstip dat je advertentie minder wordt weergegeven of uitstaat.
  • (Dag)budget: het kan zijn dat je (dag)budget is bereikt. Er is zo vaak op je advertenties geklikt dat je (dag)budget op is. Als dit het geval is wordt je advertentie niet meer getoond. Je kunt namelijk de kosten van een mogelijke klik niet meer betalen.
  • Biedstrategie: het kan zo zijn dat er een strategie wordt gehanteerd voor het optimaliseren van conversies. Google ziet jou als iemand die waarschijnlijk geen conversieactie zal uitvoeren en dus word je niet getarget.
  • Devices-instellingen: het kan zijn dat je advertentie alleen wordt getoond op bepaalde apparaten, zoals desktop, mobiel of tablet. Staat de advertentie zo ingesteld dat deze alleen wordt weergegeven op desktop en zoek je op je mobiel? Dan krijg je de advertentie niet te zien.
  • Uitsluiting van je IP adres: het is mogelijk om bij het instellen van de Google advertentie je IP adres uit te sluiten om data vervuiling te voorkomen. Dit kan ook een reden zijn waarom je de Google advertentie niet ziet.

Waarom je niet op je eigen zoekwoorden moet Googelen

Het zoeken naar je eigen zoekadvertenties kunnen negatieve gevolgen hebben voor de resultaten van je campagnes. De belangrijkste reden hiervoor is: als je klikt op je eigen zoekadvertentie, gaat dit ten koste van je eigen budget. Zonde!

Redenen om niet op je eigen zoekwoorden te Googelen

  • Als je vaak op je eigen website zit, herkent Google je als terugkerende bezoeker. Google weet ondertussen dat je de website kent, waardoor de advertenties door het algoritme niet meer worden weergegeven.
  • Het algoritme van Google herkent je na een tijdje ook als persoon die vaak op de zoekopdracht zoekt, maar vervolgens niet klikt (en dus ook niet converteert). Het algoritme sluit je dan uit, omdat het ervan uitgaat dat de advertentie niet relevant voor je is. Je ziet je eigen advertenties dan minder vaak of helemaal niet meer, maar bijvoorbeeld juist wel die van de concurrent.
  • Als je een zoekopdracht doet met de ingestelde zoekwoorden, dan telt deze zoekopdracht mee in het aantal weergaven (tenzij je IP adres is uitgesloten, zoals eerder in het artikel beschreven staat). Vervolgens klik je niet op de advertentie en converteer je ook niet. Dit vervuilt de data en zorgt voor een lagere CTR (Click Through Rate), waardoor ook de kwaliteitsscore van je advertentie naar beneden gaat.
  • Stel dat je een zoekopdracht doet en je klikt wél op je advertentie, dan gaat dit van je eigen budget af. Dat is natuurlijk zonde van je beschikbare budget. Je kunt uiteraard wel op een organisch zoekresultaat klikken, dit brengt geen kosten met zich mee.

 

Wil je eens advies ontvangen over het adverteren van Google voor jouw bedrijf of merk? Het inzetten van Google-advertenties is voor ieder bedrijf interessant en biedt vele mogelijkheden voor online groei. Wij hebben de specialisten in huis om van jouw Google-advertenties een succes te maken! Kom met ze in contact!

Deel deze blog

Inhoudsopgave

Verder lezen?
3 minuten leestijd
Online marketing

Server side-tagging en cookieloos adverteren

3 minuten leestijd
Content creatie

Het versterkende effect van een consistente merkbeleving op je conversie

4 minuten leestijd
Online marketing

Hoe maak ik mijn marketinginspanningen (beter) meetbaar?