Social advertising

De voordelen van TikTok advertising

Eén van de grootste én snelst groeiende social media platformen wereldwijd: TikTok. TikTok is een platform voor het maken, delen en ontdekken van (korte) video content. Met ruim 3 miljoen Nederlandse gebruikers in 2021, kunnen we echt niet meer om de app heen. Deze grote groep gebruikers maakt het platform ook steeds interessanter om op te nemen in jouw online strategie. Benieuwd of TikTok Advertising mogelijkheden voor jouw biedt? Wij zetten de voordelen, kosten en mogelijkheden voor je op een rijtje.

Wie kun je bereiken via TikTok advertising?

Als je denkt dat TikTok alleen voor jongeren is, heb je het mis. Het dagelijkse gebruik van de app is inderdaad nog steeds het hoogst onder de jongeren (15-19 jaar), maar het platform wordt ook steeds populairder onder andere leeftijdscategorieën. Recent onderzoek onder Nederlandse gebruikers toont aan dat het gebruik vooral sterk groeit onder twintigers en er een verrassend groot aandeel gebruikers van 40 jaar en ouder is. 

Daarnaast is het typerend dat er veel verschillende niches actief zijn op het kanaal, ieder met echt een eigen community. De posts die horen bij een bepaalde niche, worden geplaatst met een hashtag waar het onderwerp wordt samengevoegd met het woord ‘TikTok’. Denk hierbij aan hashtags als #cleantok, #foodtok en #hairtok. Het ontstaat van deze communities en bijbehorende hashtags maken het mogelijk om content heel gericht aan de juiste doelgroep te tonen.

cleantok

#cleantok

foodtok

#foodtok

hairtok

#hairtok

Waarom adverteren op TikTok?

TikTok heeft de meest betrokken gebruikers

Naast dat het groeiende aantal gebruikers het platform interessant maakt om op te adverteren, heeft TikTok momenteel ook nog eens het hoogste interactiepercentage van alle social media platformen. Het interactiepercentage geeft aan hoe vaak mensen interactie* hebben met een advertentie nadat ze deze gezien hebben. Het gemiddelde interactiepercentage op TikTok ligt nu bijna op 6%, tegenover Facebook (0,13%) en Instagram (0,83%) die zelfs een daling in interactie zagen in 2021. Dit laat zien dat TikTok-gebruikers heel betrokken publiek zijn. Hoe hoger de betrokkenheid, hoe beter de adverentieresultaten zullen zijn.

*Onder interactie verstaan we bijvoorbeeld een reactie achterlaten, een bericht delen of klikken op een link.

Professioneel aan de slag met video content

TikTok is een echt video-first platform. Meerdere onderzoeken, en onze eigen kennis en ervaring, tonen aan dat video beter presteert dan andere media als het gaat om het aanspreken van je doelgroep en het overbrengen van informatie. Zeker in de eerste fases van de customer journey kan video een belangrijke rol spelen. Mocht video nog geen onderdeel zijn van jouw online strategie, biedt het inzetten van TikTok Advertising dus de uitgelezen kans om professioneel aan de slag te gaan met video content.

Hierbij is het ook belangrijk om mee te nemen dat TikTok een ‘sound-on’ platform is. In tegenstelling tot video content op andere platformen, worden de video’s op TikTok in de meeste gevallen met geluid bekeken. Uit onderzoek van Kantar (link onderaan blog) blijkt dat 88% van de TikTok-gebruikers vindt dat geluid essentieel is voor de TikTok-ervaring. Hierbij geeft 73% van de respondenten ook nog aan dat ze advertenties zouden bekijken op TikTok, mits deze audio bevatten. Dit is een aanzienlijk hoger resultaat dan op andere platformen.

Ditzelfde onderzoek concludeert dat de ‘sound-on’ aanpak van TikTok een positieve invloed kan hebben op elke fase in de customer journey. Zowel voor het trekken van de aandacht van gebruikers als het overhalen tot aankoop – het toevoegen van geluid is voor verschillende doelstellingen van meerwaarde.

Welke mogelijkheden zijn er binnen TikTok Advertising?

Er zijn verschillende manieren om TikTok Advertising in te zetten, ieder met mogelijkheden die passen bij verschillende doelstellingen. Het is net als bij andere platformen uiteraard mogelijk om te werken met influencers, maar er zijn ook een aantal andere unieke advertentiemogelijkheden te onderscheiden.

1 – Brand Takeover Ads
Dit type advertentie verschijnt zodra gebruikers de TikTok-app openen. Het scherm wordt een paar seconden overgenomen door de advertentie en verandert vervolgens in een In-Feed ad. Je kunt dus niet om de advertentie heen, wat dit type advertentie geschikt maakt voor het creëren van een groot bereik. Toch kan het type advertentie ook later in de customer journey goed van pas komen, omdat de advertenties alleen worden getoond aan mensen die in de ingestelde doelgroep vallen.

2 – Top View Ads
Dit type advertentie is vergelijkbaar met de brand takeover ads. Het verschil is dat deze advertenties niet het hele scherm overnemen zodra gebruikers de app openen. In plaats daarvan nemen de eerste in-feed post over na 3 seconden. Daarna wordt de advertentie op het volledige scherm getoond. Dit kan tot 60 seconden duren, maar een gebruiker kan de advertentie ook wegklikken. Dit type advertentie is ook met name gericht op het creëren van bereik en zichtbaarheid.

Er is onderzoek gedaan naar de advertentietypes en hoe deze worden ervaren door de gebruikers. Wanneer de deelnemers werd gevraagd om te kiezen tussen advertentievormen op andere platformen en Top View Ads van TikTok, geeft 72% aan voorkeur te hebben voor Top View Ads. Ze noemde onder andere de meer natuurlijke plaatsing van de advertentie binnen het platform als reden, evenals het volledig scherm en de geluidservaring. Top View Ads scoorde ook het beste in tests op het gebied van betrokkenheid. De deelnemers gaven aan het minst snel dit type advertentie over te slaan, de laagste vorm van irritatie te ervaren en hun aandacht het meest er bij kunnen houden.

3 – In Feed Ads
Dit type advertentie gaat naadloos op in de organische content op het platform. De videoadvertenties worden weergegeven in de nieuwsfeed terwijl de gebruikers door de ‘voor jou-pagina’ scrollen. Zeker wanneer de inhoud van de advertentie ook goed past bij organische content op TikTok, is dit het ideale advertentietype om betrokkenheid te genereren. De gebruikers kunnen net als bij reguliere berichten de advertentie leuk vinden, er op reageren of deze delen. Het is dus de kunst om de advertenties zo aantrekkelijk en bijpassend mogelijk te maken, zodat het wordt ervaren als native content. Het is niet voor niets dat 83% van de gebruikers aangeeft de advertenties op TikTok zelfs als ‘leuk’ te ervaren.

4 – Branded Hashtag Ads
Dit is één van de meer interactieve advertentietypes, waarin gebruikers daadwerkelijk worden aangespoord iets te doen. In een videoadvertentie moedig je gebruikers aan om zelf een TikTok-filmpje op te nemen waarin ze iets doen dat in lijn is met het product of de dienst die je aanbiedt en dit dan te plaatsen met een vooraf bepaalde hashtag. Denk hierbij aan een bepaald dansje of een challenge. De advertenties verschijnen op de ‘voor jou-pagina’ (de reguliere nieuwsfeed). Wanneer gebruikers op de hashtag klikken, leidt dit hen naar een verzameling van alle video’s die dezelfde hashtag hebben gebruikt. Dit type advertentie leent zich perfect voor het vergroten van de betrokkenheid en naamsbekendheid.

5 – Branded Effects Ads
Met Branded Effects is het mogelijk om een advertentie te ontwerpen in de vorm van een eigen filter in de app. Het filter kan dan tot 10 dagen (per keer) gebruikt worden door TikTok gebruikers. Een ideale advertentievorm voor het vergroten van de betrokkenheid van je potentiële klanten. Er is echter wel een meer technische aanpak nodig om de advertentie op te zetten dan bij de overige advertentievormen.

Wat kost adverteren op TikTok?

Het zou natuurlijk heel fijn zijn als hier een eenvoudig antwoord op is, maar dat is helaas niet het geval. Net als bij andere advertentieplatformen is de realiteit dat de kosten afhankelijk zijn van verschillende factoren, zoals het advertentietype, de concurrentie en je biedstrategie.

Net als bij o.a. Facebook en Instagram advertising of SEA, hanteert TikTok een biedingssysteem als het aankomt op de advertenties. Dit betekent dat je biedt tegen andere adverteerders voor specifieke plaatsingen en doelgroepen. Hierin kun je verschillende biedstrategieën hanteren; bijvoorbeeld het optimaliseren voor resultaten met de ‘laagste kosten’. Dit kan echter leiden tot klikken of plaatsingen van mindere kwaliteit, waardoor de kans kleiner is dat ze de gewenste resultaten opleveren.

Bij het opzetten van een TikTok advertising strategie maken wij ten alle tijden een prognose. In deze prognose nemen wij mee hoe groot jouw doelgroep is binnen het platform en welke advertentietypes passen bij jouw doelstellingen. Zo kunnen we een inschatting maken van het benodigde budget om deze doelstellingen te behalen en kiezen we een passende biedstrategie. Zo kom je dus nooit voor verrassingen te staan.

Benieuwd wat TikTok Advertising kan betekenen voor jouw bedrijf of merk? Onze Social Advertising Specialisten denken graag met je mee hoe dit kanaal kan bijdragen aan jouw doelstellingen. Een keertje sparren?

Delen
Inhoudsopgave