Conceptontwikkeling

Waar strategie en creativiteit samenkomen

‘Alles voor een glimlach’ – weet je gelijk bij welke webwinkelgigant dit motto dit hoort? Dit concept laten zij in alles terugkomen; razendsnelle levering, een vriendelijke en behulpzame klantenservice tot aan de dozen waarin de pakketjes worden afgeleverd. Een sterk concept is het begin van een succes en kan tot in de uiterste punten van een organisatie worden doorgevoerd.

Wat is een concept?

Een concept begint met een idee. Een concept is een gedachtegoed dat als kompas dient – het geeft richting. Er is nog veel ruimte voor verdere invulling. Vanuit een conceptuele gedachte ontstaat er een concrete doorvertaling naar verschillende uitingen. Een concept is het ‘haakje’ waaraan bijvoorbeeld een online campagne wordt opgehangen.

Waar een concept begint met een idee, is het ook direct méér dan een idee. Het zijn meerdere ideeën verpakt in een kloppend verhaal, met een sterke onderbouwing. Over een concept is dus goed nagedacht.

Een concept is heel breed. We komen weer terug bij het concept ‘alles voor een glimlach’. Wat vertelt het concept? Niet veel meer dan dat er vooral een glimlach moet worden behaald. Er is nog genoeg ruimte om te bepalen hóé dat wordt gedaan; door alles zo gemakkelijk, aantrekkelijk en vermakelijk mogelijk te maken voor de eindgebruiker.

Waarom conceptontwikkeling niet mag ontbreken in jouw marketingstrategie

Een sterk concept zorgt voor herkenbaarheid en onderscheidenheid. Je onderscheidt jezelf van de doelgroep door een uniek concept neer te zetten. Dit unieke concept laat je terugkomen in al je uitingen, communicatie en visuele presentatie; dit zorgt voor de herkenbaarheid. Een groot voordeel van conceptontwikkeling.

Daarnaast is een voordeel van conceptontwikkeling dat een goed concept langdurig meegaat. Je kunt het namelijk als basis gebruiken voor elk onderdeel binnen je bedrijf. Toets bij elke uiting en communicatie of het past binnen het concept en er ontstaat een samenhangend en kloppend geheel.

In een concept worden de grote lijnen bepaald, waarin nog genoeg ruimte is om dit door te vertalen naar verschillende (online) middelen. Maar het geeft wel houvast. Een concept kan de basis zijn voor het ontwikkelen van een social campagne, maar ook voor de content creatie of het organiseren van een evenement.

De verschillende fases van conceptontwikkeling

Bij conceptontwikkeling komt een creatief denkproces kijken. Tijdens dit proces wordt er inspiratie opgedaan en gebrainstormd. Geen idee is te gek – als het idee maar de gewenste boodschap overbrengt en daarbij de behoefte van de doelgroep vervult.
De ideeën die worden opgedaan tijdens de brainstormsessie worden vervolgens getoetst naar haalbaarheid. Hoe realistisch is het concept? Is het concept uit te voeren? Ook binnen de gestelde deadline en budget?

Vervolgens wordt met de overgebleven ideeën gekeken hoe de verdere invulling eruit kan komen te zien, wat zijn de mogelijkheden binnen het concept? Hoe zien we het concept in de praktijk voor ons? Het concept dient immers als basis voor alle uitingen. Hoe gaan we het concept door vertalen naar social advertising, content creatie of de website?

Conceptontwikkeling uitbesteden voor jouw product of dienst?

Wil jij impact maken bij je doelgroep met unieke en onderscheidende content? Of heb je al een idee van een campagne, maar weet je dit niet goed door te vertalen naar concrete middelen en uitingen? Wij helpen je graag met het bedenken, opstellen én uitwerken van een sterk concept!

Efficiënt marketingplan opstellen?

Ontdek in 8 vragen hoe ⤵️
(Vereist)