fbpx

Blog

Het versterkende effect van een consistente merkbeleving op je conversie

Een succesvol merk bouwt aan zijn bestaansrecht. Het begint bij een helder product of dienstverlening en ondersteunt én versterkt deze met voordelen en USP’s. Om jouw product of dienst zo goed mogelijk in de markt te zetten, ga je op zoek naar de best mogelijke verbinding met jouw doelgroep. Je wil dat zij zich hiermee kunnen identificeren en daardoor een voorkeur krijgen voor jou in plaats van ‘die ander’. Dit onderscheidende vermogen heet de ‘merkidentiteit’. Alles wat je zegt en doet vertegenwoordigt jouw merk. Als je hier de juiste aandacht aan besteedt, resulteert dit in een groter succes voor al jouw online inspanningen.
Picture of Laurens Dik
Laurens Dik
Concept & Creatie
3 minuten leestijd

Waarom een sterk merk belangrijk is voor jouw online marketing

Online marketing is onmisbaar bij het realiseren van groei voor jouw business. Het is daarom goed om het totale digitale speelveld in kaart te brengen en te overzien. Dit om te controleren of de doelstellingen die gevraagd worden ook de beste zijn op dat moment. Om zoveel mogelijke conversie te realiseren, is er een goede balans nodig tussen de prestaties van een website, de online performance en de (visuele) merkidentiteit. 

Een sterk merk vormt voor 1/3e de basis voor het resultaat van jouw online inspanningen. Het is goed om je hiervan bewust te zijn. Veel merken realiseren zich dit niet (genoeg). De kracht van alle communicatie begint bij de merkidentiteit. Heb je je merk op orde, dan werkt dit op meerdere manieren drempelverlagend om voor jouw merk te kiezen.

Waaruit bestaat een merkidentiteit?

Een merkidentiteit leg je op twee manieren vast: in een positionering en in een beeldtaal. In een positionering leg je een tekstueel fundament aan in de vorm van een merkverhaal. Een verhaal dat inspireert en kracht heeft doordat het gericht is op de behoeften van jouw doelgroep, inzicht van concurrentie, inzichten uit de markt, voordelen, waarden en de essentie van jouw merk.

De beeldtaal is de visuele vertaling van dit verhaal. Met een beeldtaal ondersteun je jouw positionering door het gevoel wat je schets in het merkverhaal visueel te maken met je logo, kleuren, lettertypen, fotografie en stijlelementen. Deze komen samen in een helder ontwerpgrid waarin keuzes zijn vastgesteld.

“ Je wil drempels wegnemen voor je doelgroep om tot de gewenste handeling over te gaan (=conversie). “

Consistentie op alle (online) kanalen

Wat betekent dit concreet en waar liggen de pijnpunten? Een sterk merk voert op elk kanaal een herkenbare, eenduidige stijl en boodschap. Dit is belangrijk omdat herkenbaarheid vertrouwen schept bij je doelgroep. Hoe meer kanalen je benut, hoe belangrijker consistentie is. Zo wil je bijvoorbeeld vanuit een online campagne worden doorverwezen naar een website waar hetzelfde beeld of dezelfde boodschap terugkomt. Of wanneer je schakelt van je website naar een social media kanaal, wil je dat hier hetzelfde gevoel wordt overgebracht in zowel de inrichting van het kanaal, als de social content die hierop wordt getoond en de boodschap die hierbij vermeldt staat. In het verlengde hiervan kun je offline in verband brengen met online. De aankleding van een pand met elementen van de huisstijl brengt meerwaarde met zich mee. Het zijn vaak de kleine dingen die toch niet volledig op elkaar aansluiten.

Oplossingen voor een optimale merkbeleving

Waar te beginnen als je jouw eigen merk onder de loep neemt? Je kunt de merkbeleving bij het fundament aanpakken in de vorm van een positionering en een beeldtaal. Het voordeel hiervan is dat je altijd houvast en duidelijke richtlijnen hebt om je communicatie in te richten.

Je kunt ook je bestaande huisstijl uitbreiden op basis van jouw behoeften. In dat geval doe je onderzoek naar wat er nodig is of mist in jouw manier van communiceren. Bekijk welke communicatiekanalen jouw merk of bedrijf benut. Waar zijn de belangrijke punten waar consistentie of een sterke boodschap belangrijk is? Zijn er behoeften om bepaalde kanalen in te richten, aan te passen, of zijn er boodschappen die geladen moeten worden? Worden de juiste beelden gebruikt en is de communicatie helder en aantrekkelijk? Als je dit soort zaken op een rijtje zet, dan kun je direct aan de slag!


Heb je een vraag rondom merkidentiteit, positionering of beeldtaal? The Conversion Department is ingericht om elk vraagstuk rondom merkbeleving of content te omarmen. 

Deel deze blog

Inhoudsopgave

Verder lezen?
3 minuten leestijd
Online marketing

Server side-tagging en cookieloos adverteren

4 minuten leestijd
Online marketing

Hoe maak ik mijn marketinginspanningen (beter) meetbaar?

6 minuten leestijd
Online marketing

Aantrekkingskrachtig personeel werven [fasemodel]